Dov Kontorer (text in Hebrew)

נתניהו מרמה את שומעיו כאשר הוא טוען שאיש מבוחרי ימינה, פרט לבנט עצמו ובני משפחתו, לא היה מצביע למפלגה הזאת אילו ידע שהיא תנקוט במהלך הנוכחי שלה. מי כמוני לדעת, כי אני הוא האיש. הצבעתי ימינה ואינני מתחרט על כך, וכמוני יש אחרים. לא אוכל לאמוד את מספרם, אבל הם בהחלט קיימים, וקולם נשמע גם ברשת, מבעד לצווחות הגעוואלט של שפוטי נתניהו.

אסביר בקצרה. ממשלת שינוי, כפי שהיא מצטיירת כעת, לא הייתה בעיניי תוצאה מבוקשת של הבחירות הללו. רציתי שיהיה לליכוד, ימינה, סמוטריץ’ והחרדים רוב בכנסת החדשה ושנתניהו יוכל להקים ממשלה בראשותו, בהשפעה מירבית של ימינה. רציתי, אבל ידעתי שרצוני עלול לא להתממש, כפי שכבר קרה כמה פעמים בשנים האחרונות.

אילו נתניהו היה חזות הכול בעיניי, אולי הייתי מצביע ליכוד, ובחרתי ימינה דווקא בגלל שהוא לא. אפשר לחפש ולמצוא מלים גבוהות כדי להגדיר מהי חזות הכול בשבילי, אבל אמָנע מכך ואסתפק בקביעה שלא ניתן לשים את סימן השוויון בינה ובין נתניהו. עם כל הערכתי לאיש, ויש לי הערכה רבה אליו, יש כאן עוד דברים להוקיר ולשמור.

ובכן, ידעתי שייתכן המצב ללא הכרעה לטובת נתניהו. בו בזמן ממש לא רציתי בעריכת בחירות חמישיות תוך שנתיים וחצי, ולכן נתתי את קולי למפלגה אשר האמנתי ביכולתה לייצג את ערכיי ותפיסותיי גם בממשלה אחרת, דוגמת זו שאולי מוקמת עכשיו. לא כעדיפות ראשונה, אבל כדרך מוצא מן הסבך הפוליטי וכאופציה מועדפת על סחרור בחירות אין־סופי. במובן הזה בנט נוהג בדיוק לפי צו הבוחר שלי.

כן, שמעתי אותו אומר לפני הבחירות שהוא לא ייתן ללפיד להיות ראש ממשלה «אפילו ברוטציה», והערכתי מראש שזאת הבטחת סרק, מן הסוג הנהוג אצל פוליטיקאים. בדיוק כך הערכתי גם את הבטחתו של נתניהו שהוא לא ינסה להקים ממשלה בתמיכת רע»ם. צדקתי ביחס לשתיהן.

ממשלה בתמיכת רע»ם הייתה היחידה שנתניהו היה מסוגל להקים לאחר הבחירות הללו, והוא אכן ניסה להקימה ורצה בה בכל מאודו. מי ששלל ממנו את הממשלה הזאת ואת המשך כהונתו כראש ממשלה לא היה בנט, אלא סמוטריץ’. אפשר לגרוס שהוא צדק בהתנגדותו העיקשת לשיתוף פעולה עם מנסור עבאס, ואפשר להפך, לטעון שסמוטריץ’ הקריב את טובת המדינה לאגו הנפוח שלו. מה שלא הגיוני הוא לטעות לגבי מהות ההתרחשות הפוליטית: סמוטריץ’ שרף לנתניהו את האופציה היחידה שהייתה לו להמשך שלטונו.

נתניהו יודע זאת היטב, וכאשר הוא מטיל על בנט את האשמה לכישלונו הפוליטי אין הוא פועל להבהרת האמת. טעמיו ברורים, והם שניים. ראשית, אם יאשים את סמוטריץ’ כאילו יאשים את עצמו, כי הרי הוא בנה לסמוטריץ’ את מפלגתו וטרח קֳבָל עם ועדה לשפר את סיכויה בבחירות. שנית, מטרתו של נתניהו מניפולטיבית בעליל: הוא עדיין מנסה לפצל את ימינה ולגרום לבחירות חדשות. ממשלה אחרת אין, כל הדיבורים שלו ושל סמוטריץ’ על עריקים ממפלגות אחרות שיָשׂוּשׂוּ להצטרף לממשלת ימין בתום המנדט של לפיד הם בבל»ת. אין עריקים, וסער לא יצטרף.

אפשר להסכים עם נתניהו כאשר הוא מונה את מגרעותיה של הממשלה המוקמת, אבל אם הוא באמת חש בסכנתן כי רבה, יש בידו למנוע את כולן במהלך אחד: שיעביר את הרכבת הממשלה לאיש זולתו בליכוד, ותקום כאן ממשלת ימין בִּן רגע. לא רוצה? אז לא ראוי לו להפריז בגודל הסכנות שהוא בעצמו מחליט לא למנוע.

שורה תחתונה: אני שלם לגמרי עם הצבעתי לימינה ותומך במהלך הנוכחי של הנהגתה.
אוסיף כאן דבר קטן, אך חשוב בעיניי. כפי שאמרתי, אני חש הערכה רבה כלפי נתניהו ורואה בו ראש ממשלה מוצלח ביותר, אבל בעבר הרחוק היה בישראל מנהיג שתחושתי כלפיו חורגת מהערכה גרידא וגולשת לתחום של חיבה עמוקה, ושמו דוד בן־גוריון. עם זאת לא אוכל להכחיש שדרכו של בן־גוריון החוצה מן הזירה הפוליטית הייתה מטורללת ומכוערת למדי. נתניהו כבר מזמן שבר את שיאו של בן־גוריון באריכות כהונתו כראש ממשלת ישראל, וכעת הוא שובר גם שיאי הכיעור שליווה את דרכו של בן־גוריון החוצה. הכול קורה מהר מאוד, ועוצמת הכיעור פשוט מפחידה. היא גם מסוכנת.

נ»ב אני מרשה להגיב על הפוסט הזה כאן בעברית בלבד. מי שינסה להטיח בי עלבונות בעקבות הדברים שכתבתי ייחסם ללא אזהרה מוקדמת.

https://www.facebook.com/dov.kontorer/posts/783104425904033
Dov Kontorer, May 30 at 5:15 PM

Один комментарий к “Dov Kontorer (text in Hebrew)

  1. Это самый важный абзац:

    «Можно согласиться с Нетаньяху, когда он перечисляет недостатки нового правительства (Беннет, Лапид и т.д., включая МЕРЕЦ и РААМ), но если он действительно думает, что их опасность настолько велика, то в его силах их всех предотвратить одним действием: он передаст составление правительства кому-то другому в Ликуде, и тогда в одно мгновение возникнет правое правительство (партия Саара станет его частью).

    Он не хочет? Тогда ему не следует преувеличивать масштабы опасностей, которых он сам же решил не предотвращать.»

Добавить комментарий